اگر برای داد و ستد از طریق اینترنت سه طرف کلی دولت، کسب و کار، و مصرفکننده را قایل شویم، اغلب B2B و B2c معرف تجارت الکترونیکی میباشند. در ادامه این مدلها معرفی میشوند:
- (B2B (Business to Business: تمام افراد طرف قرارداد و استفادهکنندگان از این تجارت الکترونیک، شرکتها و یا سازمانها هستند. این نوع تجارت بیشترین سهم را در تجارت الکترونیک داراست. شکل خاصی از این مدل که به تجارت گروهی معروف است هنگامی اتفاق میافتد که اشخاص یا شرکتها یا گروههای تجاری با هم روی یک زمینه تجاری فعالیت میکنند، مانند زمانی که چند شرکت در جاهای مختلف با هم روی طراحی اتومبیلی فعالیت میکنند.
- (B2C (Business to consumer: شامل فروش محصولات از شرکتها و ارایهکنندگان خدمات به خریدارهای شخصی میشود. این نوع تجارت الکترونیک خردهفروشی الکترونیک نیز نامیده میشود. هرگاه یک شرکت بزرگ خدمات یا تولیدات خود را در اختیار یک کمپانی کوچکتر قرار دهد و حال آنکه این کمپانی مشتریهای ثابت خود را داشته باشد و به آنها سرویس دهد، این مدل B2C نامیده میشود. نحوه دیگر تجارت الکترونیک B2C آن است که شرکتی خدمات، اطلاعات و تولیدات خود را به کارمندانش ارایه میدهد. این مدل به اختصار B2E نامیده میشود.
داد و ستد در اینترنت به شیوههای دیگری نیز امکانپذیر است از جمله میتوان به مدلهای زیر اشاره کرد:
- (C2B (Business to consumer: افرادی که میخواهند خدمات و تولیدات خود را از طریق اینترنت به شرکتها و سازمانها بفروشند این قسمت را به وجود میآورند همانند شخصی که در جستجوی فروشندهای برای اجناس خود باشد.
- (C2C (consumer to consumer: در این مدل یک شخص محصولش را به شخص دیگری میفروشد . به طور مثال فروختن اتومبیل شخصی خود به دیگران از طریق اینترنت و ارایه خدمات به اشخاص و یا فروختن دانش شخصی به دیگری در این مدل جای میگیرد. سایتهایی که اجازه میدهند تا اشخاص عادی اموال خود را برای حراج در آنها قرا ر دهند از این قبیل هستند و حالت خاصی از C2C نیز زمانی است که افراد موسیقی و فیلم و نرمافزار و دیگر کالاهای دیجیتالی را با هم معاوضه میکنند. امروزه با گسترش فناوریهای بیسیم نوعی خاصی از تجارت الکترونیک بوجود آمده است که به آن سیار میگویند.
درباره این سایت